*

PetriPerta

Töissä se on jokaisen käytävä!

Enpä olisi uskonut että tämäkin päivä koittaa... Verenhimoisen kapitalismin eturivin ristiretkeläisiin kuuluva Anne Berner on saanut viimeinkin kannatettavan idean. Hän on esittänyt että työmatkapyöräilyn verovähennysoikeutta voitaisiin lisätä kansanterveyden ja ympäristön hyväksi. Idea on loistava! Toki tämän täytyisi olla itsestäänselvää maassa joka muiden länsimaiden tavoin lihoo ja laiskistuu mutta yhtäkaikki: pääasia että Nyt on esitetty.

 

Mikäli pyöräilyä tahdottaisiin todella tukea, tulisi kevyen liikenteen väyliä kunnostaa ja verkostoa kehittää samalla pieteetillä kuin autoteitä ja verovähennyksen olisi oltava sen verran tuntuva että se todella kannustaisi liikkumaan. Oman auton käytöstä saatava hyöty oli YLE:n artikkelin esimerkissä 24snt kilometriltä, kun taas pyöräilystä voi vähentää 85 euroa vuodessa. Työmatkakulujen omavastuun ollessa 750 euroa, ei tuolla vähennyksellä ole ainakaan pyöräilyn osalta paskankaan väliä.

 

Mitä sitten tilalle? Polkupyörää tai muuta kevyttä kulkuneuvoa käyttävien osalta omavastuun voisi poistaa kokonaan ja nostaa maksettavan korvauksen esimerkiksi 100 euroon vuodessa tai jopa vaihtaa maltilliseen kilometrikohtaiseen korvaukseen. Sähköpyörien osalta en ole Bernerin kanssa lainkaan samoilla linjoilla. Hänen mukaansa sähköpyörien käyttö auttaa "päästöttömyydellään" saasteiden vähentämistä. Typerä, joskaan ei odottamaton lausahdus todellisuudesta erkaantuneelta korporaatiomiljonääriltä. Useimmiten tätä asiaa joutuu rautalangasta vääntämään lähinnä city-vihreille jotka todella luulevat että sähkö vain poksahtaa ulos pistorasiasta ja että hiilivoimalat savuavat vain koska on kiva saastuttaa. Berner ja urbaanit muka-vihreät: sähköä tehdään varsin monimutkaisten menetelmien avulla, useimmiten niin että sähkölaitoksen savupiipusta tulee muutakin kuin vesihöyryä. Esimerkiksi sähköauto on ympäristön osalta huijaus eikä helpota riippuvuuttamme fossiilisista polttoaineista lainkaan. Vielä vähemmän ydinvoimasta! Valitettavasti "pullamoottori" on tällä hetkellä ainoa markkinoilta löytyvä voimanlähde joka käyttäjänsä elämäntavoista riippuen on potentiaalisesti päästötön. Sähköpyöräilyä olisikin järkevää tukea lähinnä ikääntyneiden ja liikuntarajoitteisten kohdalla.

 

Samaan kirjoitukseen mahtunee pieni kannanotto julkisen liikenteenkin osalta. On itsestäänselvää etteivät kaikki voi matkustaa töihinsä polkupyörällä tai edes julkisella kulkuneuvolla. On sula mahdottomuus että esimerkiksi kirvesmies kantaisi kaikki tarvitsemansa työkalut aamuisin veeärrän sikahintaiseen junaan, sieltä bussiin ja mahdollisesti vielä kävelisi 150kg rinkka selässään jonkun matkaa työmaalle. Eli oman auton käyttö on joissakin tilanteissa välttämätöntä. Kuitenkin ympäristölliset hyödyt julkisen liikenteen käytöstä ovat kiistattomat. Siksi sen tulisikin olla kaikille työssäkäyville työmatkojen osalta ilmaista. On huomattavasti järkevämpää kuljettaa 200 työntekijää yhdessä peltiputkilossa töihinsä, kuin että kaikki näistä ajaisivat esimerkiksi riihimäeltä helsinkiin omalla autolla. Ilmaisen julkisen työmatkaliikenteen vaikutukset eivät jäisi vain ympäristöystävällisyyteen vaan se saattaisi toimia merkittävänäkin kannustimena työn vastaanottamiseen matkankin päästä. Toki tämä edellyttäisi kulkuverkoston kehittämistä kuten pyöräilynkin kohdalla sekä yhteyksien merkittävää lisäämistä. Kustannukset ovat katettavissa uuden maailman tyhjän kauppaamisella eli päästökaupalla!

 

Mikäli ilmainen julkinen työmatkaliikenne tuntuisi liian radikaalilta, voisi vaihtoehtona toimia pelkkä palveluiden kehittäminen sekä hintojen kohtuullistaminen. Vaikka VR tekeekin parhaansa sen eteen että esimerkiksi junan käyttö työmatkoihin olisi mahdollisimman hankalaa, epävarmaa ja kallista, ei asian tarvitsisi olla näin. VR:n osalta paluu vanhaan lipunmyyntijärjestelmään olisi ensimmäinen askel asiakaslähtöiseen ja toimivaan junamatkailuun. Koko maahan olisi saatava yhtenäinen HSL:n kaltainen yhdistelmälippujärjestelmä jolla saisi matkustaa esimerkiksi yhden jatkoyhteyden ensimmäisen matkan jälkeen. Kuntia ei voida velvoittaa rakentamaan kattavia julkisen liikenteen järjestelmiä koska talouden sanelemat ehdot eivät ole aivan tasa-arvoiset kaikkialla suomessa. Valtiolta löytyy resursseja perustaa valtionyhtiö myös kumipyörille. On mahdollista organisoida toimivat julkisen liikenteen palvelut mikäli halua siihen riittää.

 

Mitä ympäristönsuojeluun tulee, saasteet eivät vähene kauniilla puheilla tai marginaalisella näpertelyllä. Eivät bogotalaisella luomukahvilla eikä minkkitarhoja terrorisoimalla. Työmatkapyöräilyä ja julkista liikennettä on fiksua lähestyä myös muilta kanteilta kuin ympäristön suunnalta. Työllistävät vaikutukset, kansanterveyden parantaminen sekä kansalaisten yleisen tyytyväisyyden lisääminen luulisivat olevan tarpeeksi painavia tekijöitä molempien kehittämiseen.

 

Nykyinen järjestelmä pakottaa kansalaisia toimimaan tietyllä tavalla koska ei ole järkevää vaihtoehtoa. Yllä mainituissa ehdotuksissa ketään ei pakoteta mihinkään vaan oikea päätös jätetään kansalaisen itsensä tehtäväksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Verenhimoisen kapitalismin eturivin ristiretkeläisiin kuuluva Anne Berner on saanut viimeinkin kannatettavan idean."

Muistutan tuohon kielikuvaan viitaten, että puolueenne puheenjohtaja on profiloitunut hyvinkin "kapitalistisena" talouspoliittisine ja yhteiskunnallisine mielipiteineen. Kenties selkeämmin kuin kukaan muu nykyisistä puoluejohtajistamme.

Muutoin kirjoituksessani oli asiaa(kin).

Käyttäjän PetriPerta kuva
Petri Perta

Halla-aho ei liity kirjoitukseen mitenkään ja siksi ihmetyttääkin miksi pääosa kommentistasi koskee häntä mutta tottahan se on että Halla-aho on kapitalisti. Toisaalta myöskin nationalisti joten vähemmän "vaarallinen" kuin esimerkiksi Berner kumppaneineen. Minä en myöskään ole Jussi Halla-aho joten minun on vaikea ymmärtää yrityksiä henkilöittää minun maailmankatsomukseni häneen (tai kehen tahansa muuhunkaan).

Kiitoksia kuitenkin loppuosan positiivisesta palautteesta! Mukava kuulla että järki elää suomalaisissa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Luonnehdintasi Berneristä osoitti sen verran "veristä kritiikkiä", että katsoin myös sen olevan yksi keskeisistä blogimerkintäsi viesteistä. Siksi katsoin luontevaksi muistuttaa omasta puoluevalinnastasi. Puoleen puheenjohtajanhan voidaan hyvinkin katsoa edustavan puolueen linjaa myös talouspoliittisissa yhteiskunnallisissa kysymyksissä.

Koska olin autolla ajon tarpeesta suurin piirtein samaa mieltä, en katsonut tarpeelliseksi siitä mainita sen enempää kuin tein.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Pidin kovasti kirjoituksesta vaikken ihan kaikkien detaljien kanssa samaa mieltä olekkaan - kiitos!

"Pullamoottorin" päästöihin kannattaa tutkia tarkemmin:
Jenkkitutkimuksen mukaan karjatalous aiheuttaa yhtä paljon ilmastoa lämmittäviä päästöjä kuin autoliikenne yhteensä. Karjan lisäksi laskelmaan oli liitetty eläinten ruoan vaatimien peltojen raivaaminen.

Suomessa "pullamoottorin" polttoaine ei ihan päästötöntä ole: metaanin päästöistä on puolet peräisin kaatopaikoilta ja jätevedenpuhdistuksesta, kakkossijalla päästölähteenä on karjatalous.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Varmasti olisikin paikallaan maksaa pyörän käytöstä enemmän niille jotka polkevat kasvisruoan voimin. Pelkkää liharuokaa syöviä voisi vaikka kävelemisestäkin verottaa.

Tietääkseni joillakin aloilla maksetaan pyörän käytöstä työmatkoihin työaikana. Tuo korvaus lienee 1-2 euroa jokaiselta päivältä kun pyörää metrinkään töiden vuoksi ajaa, ja sillä rahalla ostaakin sitten jo vakitöissä päivittäin pyöräilevä uuden pyörän aina uuden vuoden kunniaksi.

Käyttäjän PetriPerta kuva
Petri Perta

Kuten sanoin, pullamoottorin päästöttömyys riippuu kovasti yksilön elämäntavoista:) Mutta hyvä että tärkeä pointti saa huomiota.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mielestäni myös kävelemisestä pitäisi maksaa ja juoksemisesta tuplahinta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset